Celoevropské projekty C-Roads, spolufinancované z finančního nástroje pro propojení Evropy, nesměřují pouze k budování inteligentních dálnic. Do výměny informací o silničním provozu, která probíhá mezi automobily navzájem i mezi infrastrukturou a vozidly, se zapojují také vozidla MHD. Ostrava a Plzeň jsou mezi prvními „chytrými“ evropskými městy, ve kterých se nasazuje technologie kooperativních systémů ITS (C-ITS) v rámci čtvrté etapy realizace projektu C-Roads Czech Republic.
Testovací lokalita na tramvajové lince č. 5 v Ostravě
Během prosince 2018 bylo nainstalováno 5 C-ITS jednotek podél tramvajových tratí na území města Ostrava a 1 C-ITS jednotka na křižovatku v Plzni. Čtvrtá etapa má za cíl implementovat a otestovat použití technologie C-ITS systémů pro účely městské hromadné dopravy a prověřit přijímání i vysílání informací v rámci C-ITS systémů ve specifickém městském prostředí. Řidiči budou v rámci těchto testovaných služeb varováni před nebezpečím střetu s přijíždějícím vozidlem MHD např. při odbočování vlevo přes souběžný tramvajový pruh, před stojícím vozidlem v zastávce, na které mohou nastupovat a vystupovat cestující do vozovky, nicméně pozornost bude věnována i preferenci vozidel MHD na křižovatkách.
Koordinátorem celého projektu C-Roads Czech Republic je Ministerstvo dopravy ČR a zodpovědným partnerem za realizaci této etapy je společnost INTENS Corporation, která na řešení úzce spolupracuje s Plzeňskými městskými dopravními podniky a Dopravním podnikem Ostrava.
Na základě zkušeností z praxe zástupci dopravních podniků identifikovali problémové dopravní úseky, na kterých by nasazení C-ITS technologie mohlo přinést výrazné zvýšení bezpečnosti nejen cestujícím ve vozidle MHD, ale i dalším účastníků silničního provozu. Jednou z lokalit, na které jsou jednotky C-ITS nasazeny je známá ostravská tramvajová linka č. 5, kde tramvajová trať několikrát kříží frekventovanou pozemní komunikaci. Další lokalitou v Ostravě je dvoukolejný tramvajový přejezd v ulici Podzámčí, který není na rozdíl od blízkého železničního přejezdu technicky zabezpečen a je označen pouze výstražnými kříži. Poslední lokalitou v Ostravě je okružní křižovatka Horní x Martínkova, na které dochází ke křížení tramvajové trati hned na 3 místech.
V Plzni bylo pro testování C-ITS technologie vybrána ulice Slovanská, kde jsou jednotlivé tramvajové pásy vedeny nestandardně po stranách vozovky, což je v kombinaci s nepozorností řidičů častou příčinou dopravních nehod při pravém odbočení. Tento problém tak představuje další velkou výzvu pro nasazování C-ITS systémů. C-ITS jednotka byla zatím nainstalována na křižovatku Slovanská x Strnadova, ale je naplánovaná instalace další jednotky na křižovatku Slovanská x Sladkovského, kde bude jednotka komunikačně propojena s řadičem světelného signalizačního zařízení a bude tak možno navíc otestovat službu preference vozidel MHD prostřednictvím C-ITS technologie a službu informování řidičů o stavu světelné signalizace pro daný směr v předstihu.